دکتر شیخ الاسلامی میگوید: یکی از ملاکهای مهم تصمیمگیری در سبک زندگی اسلامی "ترجیح امر آخرتی بر امر دنیایی" است؛ نکتهای که در زندگی حضرت علی اکبر(ع) به وضوح مشاهده میشود.
به گزارش حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد شیخ الاسلامی، کارشناس سبک زندگی دینی، به بیان آموزه مهمی در سیره و سبک زندگی حضرت علی اکبر(ع) پرداخت.
شیخ الاسلامی با تأکید بر اینکه در نگرش اسلام دنیا و آخرت در برابر هم نیستند، اظهار داشت: اگر تصور کنیم یا باید به آخرت بپردازیم یا به دنیا، مورد تأیید قرآن نیست؛ اما قرآن میفرماید اگر متمرکز بر امر دنیا شدید، توقع داشتن آخرت آباد را نداشته باشید.
او با بیان اینکه اراده انسان نقش مهمی در سعادت دنیا و آخرت او دارد، تصریح کرد: اگر انسان تنها در پی دنیا باشد، نباید توقع آخرت داشته باشد؛ در حالی که اگر آخرت را میخواهد، احتمال اینکه از دنیای آباد هم برخوردار شود بسیار زیاد است.
این محقق قرآنی خاطرنشان کرد: مهمترین نکته آن است که انسان بیش از آنکه به دنیا و آخرت فکر کند، خداوند را مرکز توجه خود قرار دهد. بنابراین اساساً در نظر گرفتن دوگانه دنیا و آخرت، در آیات قرآن چندان جایی ندارد و گاهی که به آن اشاره شده، منظور دنیا به معنای زمین و آخرت به رویدادهای بعد از قیامت نیست. بیان چنین مسائلی در قرآن کریم مفاهیم دیگری دارد که باید در جای خود به آن پرداخته شود.
کارشناس سبک زندگی اسلامی با اشاره به اینکه گاهی در زندگی روزمره باید تصمیمی بگیریم که یک سوی آن دنیا قرار دارد و سوی دیگر آخرت، تصریح کرد: در لحظات تصمیمگیری مهم آن است که انسان امر آخرتی را بر امر صرفاً دنیایی ترجیح بدهد.
شیخ الاسلامی این ویژگی را نکته بارز در زندگی حضرت علی اکبر (ع)، فرزند برومند حضرت سیدالشهدا(ع)، دانست و گفت: در تصمیم گیری آن حضرت به وضوح دیده میشود که امر آخرتی را بر امور صرفاً دنیایی ترجیح داده است. از جمله زمانی که امام حسین(ع) ذکر «انا لله و انا الیه راجعون» را سر داد و فرمود: «ندایی را شنیدم که میگفت این کاروان به سوی مرگ و شهادت میرود» حضرت علی اکبر(ع) مطلبی با چنین مضمونی فرمود که ما تنها یک جان داریم، اگر بر حقیم که شهادت را ترجیح میدهیم؛ مهم این است که جهتگیری صحیح باشد و امر آخرتی را بر امر دنیایی ترجیح دهیم.
پژوهشگر مسائل دینی عدم قرار دادن دنیا و آخرت در برابر هم را برداشتی درست از آموزههای قرآنی دانست و یادآوری کرد: نباید نتیجهگیری غلط از این درس قرآنی داشته باشیم. دنیا و آخرت در برابر هم نیستند و دنیا مسیری برای رسیدن به آخرت است و آنچه در آخرت برداشت میکنیم، محصول اعمال ما در دنیاست.
او ادامه داد: گاهی به غلط از آن نتیجه گرفتیم که هر کاری برای دنیا انجام دهیم، آثار مثبت آخرتی هم دارد! آیات قرآن چنین برداشتی را رد میکند. چنانکه خداوند در سوره مبارکه کهف، صاحبان دو باغ را مثال میزند که فرد بیخدا به خداپرست میگوید آخرت وجود ندارد اما اگر هم وجود داشته باشد، من دنیا را آباد کردهام، پس حتماً خدا در آخرت بهتر از این باغ دنیا به من میدهد.
شیخ الاسلامی خاطرنشان کرد: نباید به طور افراطی دنیا و آخرت را در برابر هم در نظر بگیریم و نه فهم ما این باشد که هر وقت برای دنیا کار کردیم، تصور کنیم برای آخرت تلاش میکنیم. چون هر دو مورد غلط است.
محقق سبک زندگی قرآنی با اشاره به اینکه گاهی اوقات امر دنیا و امر آخرت در برابر هم قرار میگیرد، اظهار داشت:در این لحظات ملاک تصمیمگیری درست، ترجیح امر آخرتی بر امر دنیایی است؛ یعنی همان نکتهای در سبک زندگی جوان حضرت سیدالشهدا(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، به وضوح دیده شده است.
انتهای پیام/